Vart är du

Man kan köpa senap på apoteket. Mamma hade gjort det och jag har sett burken. Eller det är mer som en mugg. Men vad säger man om det ändå. Det går nästan inte komma på nåt lika dumt. som att köpa en volvo av glassbilen. eller kantareller på forslunds, eller en säl. nä jag vet inte men det är dumt. när man tänker efter skulle det kunna tyda på att jag har sovit ända sen jag såg den.?
Nu kan hälften av er blunda också för i min plötsliga ilska kom jag på en annan sak som stör mig nåt fasansfullt. Det är dom som inte skiljer på var och vart. Vart är i mina kågedalsöron en synonym till "blev" och som sån kan den få användas hursomhelst. "Vart" existerar ju egentligen inte här utan då säger man "vars" istället.. "vars for du??!". och det må inte vara det snyggaste i akademiska kretsar men det funkar iaf i mina ögon. Värre då om man använder Vart när det ska vara Var. Fan också milde tid.. Och jag inser att anledningen till att det sticker i mina ögon nåt så hemskt är att dom som använder vart ser sig själva som lite häftigare efteråt. Och jag vet att det en dålig och omogen (kanske t.o.m. hemsk?) anledning att förakta ett ord men nu har det blivit såhär.
Nu kanske ska sägas att vart är ett riktigt ord och faktiskt mycket riktigare än ex. vars, om det nu inte vore för att alla nyfrälsta vart-anhängare i sin iver använder det i Alla sammanhang, och inte bara där det av akademien är korrekt. Vart implicerar alltid riktning, medan var bara pekar på en plats. "Vart ska ni åka?", "Var ligger huset?" INTE "Vart ligger huset" som 92% av alla ungdomar idag skriver..

Jaja. Men jag är inte ensam. Mamma stör sig också på sånt där.
Hej då



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0