computerwelt

Var ner och mejslade med trafikskoledatorerna igår igen. Från 17 till 22 även om jag har plugg så det räcker. Då det enligt utsago rådde upploppstämning när elevernas rättighet att kunna plugga på körskolan exakt när dom vill ryckts undan, av att huvuddatorn som jag gav konstgjord andning i julas äntligen lämnade in.
så jag åkte ner för att installera programmen som behövs på en annan dator, och använda backupen från den första (jag inser att det här förmodligen är omtumlande intressant men jag sitter och andas häftigt med min fettdrypande datakropp och inga detaljer känns i det här läget för små. äsch) hursomhelst så funkade förstås inte backupen (eller den var 2 månader gammal. jag hade supernaivt nog antagit att den skulle backupa varje dag klockan 6). så jag fick försöka rädda disken med databasen som krajat genom att kasta in den i en annan dator. vilket förstås visade sig inte funka då jag inte fick lös den då dels moderkortet var tvunget lös och dels min bordskniv inte med all vilja i världen rådde på en av skruvarna. så jag dockade ihop datorerna istället så att IDEsladden precis räckte mellan och sen lyckades jag faktiskt efter 2 timmar checkdisk rädda databasen vilket var ungefär vad som lyckades denna kväll. allt annat kan sorteras in under lagen om alltings överjävlighet. databasen t.ex. som jag installerat förr gick inte in på två datorer jag testade av nån anledning, men när jag testade hemma på en dator som dessutom har fel windowsversion inne så funkade det. fyfan vad jag hatar datorer.
allt som jag nånsin lyckas med i dataväg har enbart med tur och vilja att göra. jag gör nåt som verkar lugnt. det funkar inte. jag hittar på ett anständigt sätt felet varför det inte funkade. det funkar fortfarande inte. jag tar bort programmet i fråga och her dit det igen. nu går det inte ens installera. jag laddar ner en annan version. när nedladdningen packas upp så funkar inte filen. jag laddar ner det igen men då funkar inte internet. jag startar om datorn men då börjar den brinna. sen startar jag om den igen och då funkar allt som ja hade tänkt från början plus att jag har senaste versionen och snabbat upp grafikkortet. ungefär så brukar det gå och jag bryr mig sällan om varför. istället går jag från datorn och gör nåt annat.. det är inte målet som är målet. det är att det inte funkar som är nåt så in i benmärgen irriterande. ungefär som när man var liten och man utan anledning inte fick sova hos farfars så man hoppade på knäna och skrek och snorade och säcklade tills mamma tillslut gav med sig och då sket man i vilket.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0