förr i tiden (eller om internet)

kollade just hur kallt det var ute och hamnade på balderskolans väderhemsida. om man är någorlunda vädernördig (vilket jag är, eller iaf varit som liten hos morfars när jag ritade långa temperaturdiagram över dagsvärmen utifrån mormors dagliga kalenderanteckningar) så finns det förresten en massa skojiga kurvor att förundras över på den sidan.
på min tid tror jag inte ens balder hade en hemsida. eller möjligen nån tafflig projektarbetssida som skolan skämdes såpass mycket över att vi aldrig uppmanades att besöka den. eller så var lärarna så ovana vid det nya mediet att dom inte visste vad dom skulle göra av det.
på bolidenskolan hade vi inte ens internet men då är vi ju tillbaka i mitten av 90-talet. eller det fanns internet i en dator i ett speciellt litet rum dit man kunde få gå någon gång då skolarbetet ropade efter det. då kunde man få söka på altavista under regelbunden tillsyn av lärare.
jag minns första gången jag var där, vilket förstås var första gången överhuvudtaget. jag och lunken höll på med ett grupparbete om stilla havskriget och ansåg att vi inte kunde (det här är faktiskt den enda gång jag minns att vi på riktigt tänkt göra ett bra jobb. bland annat skulle vi inleda den kommande redovisningen med en amerikansk radio-inspelning på kassett från efter pearl harbor när usa förklarade krig mot japan) göra oss själva rättvisa utan lite illa underbyggd personlig- hemsidesfakta.
det lustiga med hela den där upplevelsen var iaf att jag hade fått för mig att skolans faxmodem tillsammans med en primitiv version av netscape på något sätt skulle generera nåt som inte bara såg ut som ett i bästa fall upphottat word-dokument. faktiskt (varför minns jag det) hade jag förbjudna tankar om att i andra världskrigsandan kunna spela flygspel, eller skjutaspel, eller nåt iallafall som rörde sig och var 3dimensionellt eller på annat sätt kunde representera den multimediavåg som av vad som sades var på väg.
och nåt sånt blev det förstås inte. det blev lite klickanden på länkar som var det som det egentligen innebar att "surfa", samt kanske hemladdning av ett par gif-bilder vars evighetslånga nedladdningstid nästan förpliktigade oss att använda dem. som nu fast mycket saktare eventuellt. så var det alltså förr!!.. och i sandfors fanns inte internet nånstans. men det fanns väl knappt ens i hela världen på 80talet. förutom för amerikanska försvaret som var beroende av att kunna kolla av mailen från bunkern efter ett eventuellt kärnanfall. så var det med internet. kanske ska skriva om nåt annat nu.. typ det som ska va inne imorrn. stress.. jag har nåt fel som gör att jag aldrig gör det jag ska. jag trotsar mig själv på nåt sätt sen är det jag som får ta smällen. så snart kommer det nog en lika noggrann redogörelse om vadsomhelst. leddjur eller reglerna i majong. godnatt

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0