livet har en mening

Det kom jag av misstag fram till under mitt uppsatsskrivande i natt. höhö

Betänk följande. Materialisten tror att det enda som existerar är materia. Detta medför att allt som sker är förutsägbart eftersom allt som sker i den fysiska världen följer naturlagar, även komplicerade neurala processer i hjärnan. Alltså blir den fria viljan omöjlig med det synsättet. Om den fria viljan inte finns, så finns det heller inget behov av att låta tankar eller "beslut" passera det fönster vi kallar vårt medvetande. Medvetandets enda syfte skulle vara att spela upp en film som vi bara tror att vi själva kan påverka utgången av. Att medvetandet skulle ha det syftet är förstås absurt då vi skulle fungera lika bra, på alla plan, om vi var helt omedvetna om oss själva. Som zombies. Alltså måste tankar vara frånskilda exakt bestämda tillstånd i hjärnan, vilket åtminstone ger oss en fri vilja. Om detta är möjligt utan förekomsten av en "själ" kan man bara spekulera i. Själen skulle förstås rädda resonemanget helt även om det är ett iofs klart mer flummigt grepp och svårt att hitta annat än indirekta bevis för, om alla andra möjligheter visar sig omöjliga, eller mer omöjliga.
Så äh, livet har inte nödvändigtvis en mening då, men vi verkar iaf kunna bestämma vad vi kan göra av våra liv. Så om ni inte visste det så vet ni det nu. Det mesta tyder på att man iaf får skylla sig själv
nu blire pizza sparad i frysen

Kommentarer
Postat av: erika

Du vet, du måste sluta läsa filosofi. Det där kan aldrig vara bra? Min skulle snurrar av det där lilla så jag måste gå och lägga mig igen..

2008-11-03 @ 10:50:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0