ett sällsynt djur

Det är sällsynt med djur i vår stadskärna, möjligen med undantag för igelkottar. Men häromsistens när jag gick runt broarna visade sig naturen från sin allra generösaste sida. Det började med att min följeslagare som härrör från vår södra landsände upptäckte något som flöt i vattnet. Vad är det där? Det såg ut som en liten pinne drivved men rättsomdetvar började det paddla och det stod klart att det var frågan om ett djur. Alldeles inne vid land paddlade den så trots att solen gått ner kunde den studeras utan bekymmer.
Som skogsbo briljerade jag snart med att det rörde sig om ett djur från familjen gnagare. Tillräckligt osmidig i vattnet för att inte vara en utter, iller, mård, eller bäver (vad finns det mer). Men troligen en stor råtta eller en bisam. Min promenadkompis ovan vid den norrländska faunan hade inget bättre bud så jag fick stå oemotsagd. Några futila försök senare att se hur den betedde sig vid fara genom att kasta några små stenar brevid den lämnade vi den till sitt. Skulle halat fram mobilkameran så kanske man hade vunnit en ryggsäck från Mitt i naturen. Om man klippt bort stenkastningen iaf. Som med handen på hjärtat var typ ett grus. Varför är det inte socialt accepterat att hota djur förresten. Djuren hotar ju varann precis hur dom vill.


image46
Var det en bisam som penetrerat vår urbana miljö?

Kommentarer
Postat av: söderlänningen

jag är fortfarande skeptisk till att det faktiskt vart en bisamråtta, men ovan som jag är vid den norrländska faunan så kan jag inte komma på nått bättre. men den vi såg vart ju jävligt liten, en bisamråtta är väl ändå typ som en halvbäver. fast det kan ju ha varit en dvärgbisam, nån sorts antimutant eller så var den bara barnet. synd att vi inte kunde pricka den med en sten, sänka råtta är ju en trivsam lek.

2008-05-27 @ 22:30:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0