hur det var för gammalt

nu har jag funderat igen. här är saker jag inte för mitt liv kan få nån klarhet i. om film.

* Vaarför körde dom alltid filmer för fort förr. Alltså på 20-talet och därikring. Hur kan man va så jävla smart att man uppfinner en projektor, och samtidigt så jävla korkad att man inte kör den i rätt hastighet. Att också ge sig på nåt annat än komedi i det formatet förtjänar min varma sympati. Å andra sidan hann man ju få med mer handling under kortare tid. Det är ju ganska smart. Synd att det där var innan ljudet kom till filmen för då hade alla pratat med smurfröst också.
* Det leder mig osökt in på den andra grejen. Vad är dealen med stumfilmer?! Rent intuitivt verkar det ju klart lättare att spela in ljud än bild. Så om det nu var omöjligt att mixa ljud och bild på ett band hade dom väl kunnat trycka på play samtidigt.
* En annan grej som var enklare förr var humor. Dels bara av att spela in en såndär film där det går för fort hade man ju nått halvvägs men sen behövdes det bara ett bananskal eller en käpp som man kunde jaga varann med och så var det bra med det. Alltså den avart som numera kallas buskis.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0