rätt ska vara rätt

Jag har faktiskt en fundering. En om Tolkiens värld och alver. Det har nämligen förklarats för mig att alver är odödliga så länge de inte dör i strid (eller på annat sätt har ihjäl sig antar jag av egen klantighet). Man ställer sig därför lätt frågan varför en alv överhuvudtaget skulle vilja ge sig in i en strid. Och väl där skulle iaf jag vara jävuslkt passiv.. Men det är kanske därför Tolkien gjorde dem till ett bågskjutande folk som kan döda fiender på tryggt avstånd för att sedan kila tillbaka in i sherwoodskogen när skiten träffar fläkten.
Inte som Legolas då som sprang runt och sköt fiender på armlängs avstånd och som med all rätt borde blivit dödad tjogtals gånger om han inte befattats med en tur som bara finns i kaningropen.
Hur skulle du tänka då, Legolas, när orchfittan skurit upp halva buken på dig och du ligger uppdelad på slagfältet med skitig slängkappa och din trolovade fästmö väntar hem dig till middag och mys i hängmattan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0