Dem ska dö

Jag kan snart inte chatta. Jag kan snart inte se hemladdade undertexter. Jag kan snart inte äta eller sova. Mitt lilla korståg mot sär skrivningen är inget mot det här. Nämligen folk som inte kan skilja på de och dem!

Jag kan se hur problemet uppstår. I talspråk används ju nästan alltid "dom" om båda formerna och då sitter lille Lasse hemma framför datorn och har hört att "dom" är minsann talspråk och att det heter "dem" istället. NÄ det gör det inte!! Jo ibland men bara i objektform. Annars heter det alltid "DE". Det är så fantastiskt fult att skriva "dem" när det ska vara "de". Skriv "dom" istället alltid det funkar så mycket bättre även om det inte tekniskt sätt är rätt. Om man vill efterlikna talspråk kan det ju faktiskt vara snyggare t.o.m.
Puh. Ja det var väl allt.


-Adjunkten

image11
Jobbigt

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0